TÚRABÁZIS.hu

Csúcsrajáratás a Kőszegi-hegységben

Archívum, nem frissül ! Mielőtt útnak indulsz, az aktuális információkért minden esetben keresd fel a mozgalmat kiíró szervezet weboldalát !

Mozgalom adatai

fénykép helye
Túra azonosító (ID):
TBT-118
Túra(mozgalom) név:
Csúcsrajáratás a Kőszegi-hegységben (CsúcsKő)
Típus:

Megjegyzés:
Kőszeg-Írottkő-Oberkohlstatten
Kapcsolódó szervező(k):
Orbán Róbert (Alpokalja T.E.)

Túramozgalom útvonala:

1. szakasz: Kőszeg, Kálvária - Pintér-tető - Ördögtányér - Fatalin bükkök - Óház-tető - Irány-hegy - Vöröskereszt - Kendig - Hörmann-forrás - Írottkő (Geschriebenstein)
  2. szakasz: Írottkő - Waldhof - Groß Hirschenstein (Nagy Szarvaskő) - Klein Hirschenstein (Kis Szarvaskő) - Oberkohlstätten (Felsőszénégető)

Teljesítés feltételei, igazolása, díjazások:

Az útvonal tetszőleges irányban teljesíthető! (Csupán a magyarországi szakasz végigjárásáért is jár kitűző!)

A túrához a "Kőszegi-hegység és környékének" turistatérképe használható.

Nem tartozik a túra útvonalához, de az első ellenőrzési pont (Kálvária) megközelítését és az utolsó ellenőrzési ponttól (Oberkohlstätten) való hazajutás egyik lehetőségét is ismertetjük az útvonal leírásában. Ennek megfelelően a megadott távolságok a kőszegi vasútállomástól értendőek, illetve a bozsoki buszmegállóig szólnak, a táv hossza így 39,2 km.

Ellenőrző lap átvehető, Szombathelyen a Megyei Művelődési és Ifjúsági Központ információs szolgálatánál (Ady tér 5.) valamint Kőszegen az Irottkő Natúrpark Információs Irodájában (Jurisics tér 7.)

A kitöltött ellenőrzőlapok ugyanitt adhatók le, ahol 200 Ft nevezési díj ellenében, a túrát végigjárók megkapják a teljesítést igazoló kitűzőt. Az ellenőrző lapok levélben is elküldhetők a következő címre: Alpokalja Turista Egyesület Szombathely Ady tér 5. 9700

A túrán résztvevők két jelvényt szerezhetnek:
  • egyet a túra magyarországi szakaszának végigjárásáért
  • egyet a túra teljes hosszának végigjárásáért

További információ források:

A vasútállomástól a Gyöngyös-patak hídján átkelve a Rákóczi F. u. - Városház u - Jurisich tér - Rajnis József u - Pék u - Sziget u. útvonalon érjük el a Kálváriához vezető gyalogutat. Az Országos Kéktúra jelzéseivel a Vámház utcánál találkozunk. A kék sáv jelzést követve érjük el a túra első ellenőrzési pontját, a Kálváriát (3,3 km). A kék sáv jelzést követjük a továbbiakban is, egészen a Kincs pihenő - Hét vezér forrás közötti aszfaltútig. Az aszfaltúton enyhén jobbra tartva átkelünk és az út túloldalán találjuk meg az újonnan festett kék háromszög jelzést (KA).A jelzés a térképen még nem szerepel! A (KA) fától fáig halad, az Ördögtányérig ösvény nincs. Az Ördögtányér a túra második ellenőrző pontja (5,1 km). A sziklától alig kitaposott ösvényen, fától fáig festett (KA) jelzést követve haladunk tovább. Kisebb sziklaalakzatokat érintve folytatjuk utunkat a sűrű cserjésben. A bokros területet elhagyva az út balra fordul és nagyobb fák közt haladunk tovább a (KA) jelzésen. Utunk a Fatalin bükköknek nevezett idős facsoport mellett halad el, majd elérünk egy erdei utat. Itt a (KA) jelzést követve jobbra fordulunk, keresztezzük a Kincs pihenő - Hét vezér forrás közötti kék (KO) jelzést, majd egy hosszabb szakaszon, a tanösvényen megyünk tovább, mely része a kék (KA) jelzésnek. Figyeljünk, mert a jelzés balra fordulva elhagyja a tanösvényt, egy "árkot" keresztezve felkapaszkodunk a gerincre és (KA) jelzésen érjük el az Óház-tetőt (6,7 km). A fabódéval szembeni úton, majd hirtelen jobbra fordulva a kék sáv (K-) jelzést követjük az Irány-hegy érintésével egészen a Vöröskeresztig (8 km) A Vöröskereszttől ismét (KA) jelzést követve folytatjuk utunkat. Ez a jelzés sem szerepel a térképen, de egy rövid szakaszon (150-200 m) együtt halad a piros kereszt (P+) jelzéssel. A (KA) jelzés a jobbra leágazó aszfaltos útnál hagyja el a piros kereszt (P+) jelzést. Aszfaltúton haladva követjük a (KA) jelzést, figyelve arra, hogy mikor kanyarodunk el balra, mert ettől a ponttól rövid szakaszon fától fáig jelzés vezet bennünket vissza a gerincre. Egy rövid emelkedőn felkapaszkodva kisebb sziklaalakzathoz érünk és a gerincen vezető keskeny ösvényt követve egy elhagyott határőrőrs területére érünk. Vigyázzunk, mert a kerítésoszlop mellett elhaladva egy nyitott betonakna mellett vezet az út. Az őrs területén is követjük a (KA) jelzést. A volt a határőrségi területet a térképen is szereplő torony után hagyjuk el. A harmadik ellenőrzési pont a 708 méter magas - egyes leírások szerint Kopasz Kendig - csúcsnál található (9,4 km). Felkapaszkodva az úttól pár méterre lévő kimagasodó sziklára, gyönyörű kilátás nyílik Ausztria irányába. A kis pihenő után a (KA) jelzésen először lefelé ereszkedünk, majd ismét felfelé vezet az út. A Kendiget - amelyen működő adótorony található - fenyvesen át vágott rövid úton haladva, a fenyves után kissé jobbra tartva érjük el. Elmegyünk az objektum kerítése mellett, majd a kaputól induló úton megyünk tovább egészen a Hörmann-forrás melletti parkolóig. A Kendig (9,9 km) után jobbról villanypásztorral védett fenyőcsemetés, balról tarvágás határolta úton gyalogolunk tovább. Áthaladunk egy magas fák alkotta erdőrészen és elérünk egy névtelen magaslatra, ahonnan a hegy mindkét oldalára szép kilátás nyílik. A "tarvágott" csúcsot elhagyva sűrű, fiatal fenyvesen keresztül érjük el a parkolót. Itt végződik a (KA) jelzés. A parkoló közelében tábla mutatja az Írottkői kilátóhoz vezető kék sáv jelzésű (K-) utat. A csúcson álló kilátó (13,8 km) a túra negyedik ellenőrzési pontja. A kilátó épülete részben osztrák területen található. Útlevelünk ugye itt van? A kilátónál a határátlépésre a 65/2002 (III. 30) Korm. rendelet alapján 2002. május elsejétől van lehetőségünk. Idézet a kormányrendeletből: " a közös államhatár átlépése április 1-től október 31-ig 07.00 és 20.00 között; november 1-től március 31-ig 08.00 és 16.00 között megengedett."

Akik a túrának csak a magyarországi szakaszát járják végig, az Írottkőtől a piros sáv jelzésen Velembe gyalogolhatnak.

A túra osztrák szakaszán a kissé régi, az általunk megszokottól ritkább jelzéseket kell követnünk. A kilátótól elindulva, kb. 50 méter megtétele után elhaladunk amellett a szikla mellett, amelyről illetve a rajta látható vésett betűkről a Kőszegi-hegység legmagasabb pontja a nevét kapta. A térképen piros sávnak feltűntetett úton haladunk. Ez az út egy rövid szakaszon együtt halad a 07 jelű vándorúttal, amellyel először egy balra letérő útnál találkozunk. Mi egyenesen folytatjuk utunkat. A piros jelzéssel egy sűrű fenyvesben találkozunk először. A 07-es út rövidesen jobbra tér el, de mi továbbra is egyenesen haladunk, amíg egy kápolna közelében el nem érjük a Léka - Rohonc közötti országutat. Az út túloldalán található a Waldhof vendéglő. A piros jelzést követjük továbbra is a Gross Hirschenstein (Nagy Szarvaskő) irányába. Az enyhe emelkedőt követően elhagyunk egy csúcsot, amelynek (a térképen) nincs neve, a térképen torony jelöléssel szerepel. Ez az adótorony még nem a Nagy Szarvaskő, ide felkapaszkodni nem érdemes, mert nincs kilátás a környékre. A piros jelzésen haladunk tovább egy kereszteződésig, ahonnan már látszik a Nagy Szarvaskőn lévő torony. A kereszteződéstől a kerékpárutat jelző tábla iránymutatása szerint (balra) megyünk tovább. Az ötödik ellenőrző pont a Grosser Hirschenstein (Nagy Szarvaskő)nevű csúcson található (18,4 km). A jobbra tartó piros jelzést egy kidőlt fán lévő táblán találjuk. (Ebbe az irányba terel bennünket a kerékpárutat jelző tábla is.) Ezen a táblán találkozhatunk először az Oberkohlstätten felirattal és a zöld jelzéssel. A térképen csak a piros jelzés szerepel, de a Kis Szarvaskő előtti eligazító tábláig a zöld és a piros jelzés azonos útvonalon halad. Utunkat az eligazító tábláig beton határkövek is kísérik. Az eligazító tábla (19,5 km) hármas határt jelöl, mellette padok találhatók. A piros és a zöld jelzés itt kettéválik! Mi a zöld jelzést kövessük Kleiner Hirschenstein (Kis Szarvaskő) érintésével Oberkohlstätten (Felsőszénégető) irányába. A térképen a helyes útvonal szerepel, de a jelzés színe zöld! Felfelé haladunk a következő útelágazásig (kanyarig), ahol egyenesen folytatjuk utunkat, melyet egy fára festett zöld nyíl jelez. Felfelé megyünk tovább, majd a gerincen haladva a térképen jelzett helytől kissé nyugatabbra érjük el a hatos számú ellenőrző pontot (20.0 km). Az ellenőrzési pontnál német nyelven olvasható a Kis Szarvaskő legendája. A csúcstól a térkép által jelölt útvonalon - ami megegyezik a zöld jelzéssel - folytatjuk utunkat, most már lefelé. A jelzett út egy sorompó előtt élesen balra fordul (21,1 km) - itt útbaigazító táblával is találkozunk - elhagyjuk a zöld jelzést, mi maradjunk a gerincen és haladjunk tovább a térképen is szereplő erdei úton. Ez a szaggatott vonallal jelzett út gyakorlatilag párhuzamosan halad a jelzett úttal, innen mindig rálátunk az alattunk vezető zöld jelzésre. Ahogy visszaérünk a zöld jelzéshez (21,7 km), balra mellettünk sorompó található, szemben pedig útjelző táblák. Ettől az elágazástól a térképen pirossal jelölt, de a valóságban zöld turistaút térképen ábrázolt nyomvonala hibás! Ne forduljunk jobbra, egyenesen haladjunk tovább most már ismét a zöld jelzésen. Utunkhoz balról csatlakozik a kék jelzés, majd úgy ötven méteres szakaszon a két jelzés együtt halad. Egy eligazító táblánál a kék panoráma balra fordul, mi haladjunk továbbra is egyenesen a zöld jelzésen. Hamarosan keskeny aszfaltos útra érünk. Ezen menjünk tovább a Felsőszénégető - Szalónakhuta közötti országútig. Az erdőt elhagyva gyönyörű panoráma tárul elénk. Innen már látható felsőszénégető, valamint a térképen kereszttel jelölt temetői kápolna is. A keskeny aszfaltút és az országút találkozásánál találjuk utunk utolsó ellenőrző pontját. (23 km)

A visszafelé vezető út már nem része a túrának, mi egyik lehetőségként a következő útvonalat javasoljuk: A Kis Szarvaskő és a Nagy Szarvaskő érintésével a zöld majd a piros jelzésen a már ismert útvonalon menjünk vissza a Nagy Szarvaskő és a tőle keletre lévő "névtelen" (a térképen toronnyal jelölt) hegy közötti útelágazásig. (28 km) Innen a kerékpárutat jelző táblát kövessük a térképen szaggatott vonallal jelölt úton, az apró betűvel felírt Szanatórium irányába. Már látjuk a szanatórium épületét, amikor újabb kerékpárutat jelző táblával találkozunk. Ennek irányába haladjunk tovább! Előbb elérjük a szanatórium bekötő útját, majd azon haladva a Léka - Rohonc közötti 56-os számú utat. (29,5 km)Az országúton jobbra fordulunk, majd az aszfaltos úton gyalogolunk Rechnitz (Rohonc) településig. (33,5 km) A község főterét elhagyva ágazik le a határ felé vezető út. (35,2 km). Az úton haladva elérjük a határt (37,9 km), majd Bozsokot, ahol autóbuszra szállhatunk (39,2 km). A határ este tíz óráig van nyitva, Bozsokról az utolsó busz Kőszegre szombaton 18,37 perckor indul. A túra előtt feltétlenül tájékozódjunk a pontos menetrendről!