TÚRABÁZIS.hu

Almamelléki Kisvasút

Látnivaló adatok:

Almamelléki Kisvasút  látnivaló fényképe
neve:
Almamelléki Kisvasút
tipus:

Látnivaló helye, elérhetősége:

GPS koordinátái (WGS-84):
N46.16776 E17.88926 GPX
Megjelenítés térképeken:
elhelyezkedés:
A látnivaló külterületre esik. Közeli település(ek):
 
Almamellék (Baranya megye)  településtől 0.15 km-re
hely címe:
külterület, Kossuth Lajos utcán észak (Ibafa/Horváthertelend) felé kb. 150 m 
elérhetőség:
menetrend szerint 
 

További információk:


A kisvasút menetrendszerűen május 1-től október 31-ig közlekedik hétvégén és ezen időszakban ünnepnapokon a Sasréti fővonalon.

 

látnivaló a web-en, közösségi médiában:


Személyes kapcsolat látnivalóhoz:

hely telefonszáma:
+36 73/514-102 
hely e-mail címe:
kisvasut [kukacjel] mecsekerdo.hu 

Lánivaló megközelítése:

Almamelléken a Kossuth Lajos utcán észak (Ibafa/Horváthertelend) felé kb. 150 m

 

Látnivaló története:

1900-ban elkészült a Szigetvárt, Kaposvárral összekötő vasútvonal, a terület akkori birtokosa Báró Biedermann Rezső ekkor határozata el, hogy kisvasutat építtet, hogy a sasréti és lukafai erdőrészekben kitermelt fát az Almamelléki Állomásra tudja szállítani. 1901.-ben készült el a kisvasút 600 mm-es nyomtávolsággal. A kezdetekben főként 5 kg-os sínekből álló pályán ló vontatta szerelvények, szállították a fát és egyéb terményeket Almamellékre. A kisvasutat a környékben élők a lóvontatás miatt lórénak vagy pánvádlinak nevezték. Az idősebb környékbeli emberek sokszor napjainkban is így hívják. A báró nagy gondot fordított a birtokain dolgozó emberek gyerekeinek tanítatására. A sasréti népiskolába szintén a kisvasút segítségével jutottak el a kis nebulók.

A sasréti és lukafai fő vonalak mellett több mellékvonal is működött a pályán, ilyenek voltak a Clotz - gödri, és a Kis – Terecsenyi szárny. Azokba az erdőrészekbe, ahol fakitermelés folyt úgynevezett repülő vágányokat építettek, hogy a faanyagot el lehessen szállítani. 1945.-ben állami tulajdonba került a kisvasút. A kisvasút üzemeltetője, azóta is a Mecseki Erdészeti Zrt. és jogelődjei. A lóvontatás nagyon sokáig fennmaradt. Az első gép 1955.-ben érkezett a kisvasútra, ez egy Hoffher mozdony volt. Majd egy évig szolgált egy MD 40-es bányamozdony is a kisvasúton.

A ma is üzemelő C 50-es mozdonyok első képviselője 1962.-ben került Almamellékre. 600 mm-es nyomtávolságra az országban eleve kevés ilyen mozdony készült, elvileg 31 db, ezek közül az úgynevezett „kúpos” C 50-es közül már csak itt van működésben 2 db. Az első almamelléki C 50-es 1962-es gyártmányú, ma C-50 402 pályaszámon üzemel. A másik üzemelő kúpos 1963-ban készült a Vitézi- pusztai Erdei Vasútnak, majd később ide helyezték át C- 50 401 pályaszámon, üzemel napjainkban. A harmadik ma is üzemelő nem kúpos C 50-es a Gazdasági Vasutak részére készült 5700-as sorozat legidősebb tagjai közül való. Amelyet 1958-ban állítottak forgalomba Kaposváron. Ez a mozdony 1964.-ben Villányba került, majd innen 1970-ben került át Almamellékre. Amelyet a Dombóvári Gazdasági Vasúti Műhely 600 mm nyomtávolságra alakított át. Ma C- 50 403 pályaszámon üzemel.

A menetrend szerinti személyszállítás 1961. április 12.-én kezdődött a kisvasúton. Ezután érkeztek a pályára a ma is üzemelő Dunakeszin gyártott zárt személyszállító kocsik.

1976. december 31.én, a MÁV megszüntette és felszámolta a Szigetvárt Kaposvárral összekötő vasúti vonalat. Ez gyökeresen megváltoztatta a kisvasút addigi életét. Ugyanis mivel a fát nagy vasúttal szállították tovább, ennek megszűnése feleslegessé tette a kisvasúti faanyagszállítást is. A faanyag fuvarozása folyamatosan csökkent, majd 1991.-ben véglegesen be is fejeződött. Ma már teherautók szállítják az erdőkben kitermelt faanyagot.

A kisebb szárnyvonalak folyamatosan felszedésre kerültek. Ma a kisvasút a 6 km hosszú sasréti fő és az 1,4 km hosszú lukafai mellékvonalon közlekedik. A kisvasút ma teljes mértékben turisztikai célokat szolgál. A mai üzemeltető Mecseki Erdészeti Zrt. folyamatosan végzi a kisvasút karbantartását. Az 5 és 7 kg-os sínrendszereket napjainkra 9 és 14 kg-os sínek váltották fel. A személyszállítást 2001.-től 2 db új nyitott személyszállító kocsi teszi még élvezetesebbé.

Az egykori Almamelléki MÁV állomás épülete szintén megszenvedte a nagy vasúti 1976-os vonalbezárást. Bár ugyan még 1978-ban Zsombolyai János itt forgatta a Kihajolni veszélyes című filmet többek közt Bodrogi Gyula és Koltai Róbert szereplésével, ez után az állomás épület folyamatos pusztulásnak indult. Az épület és környéke nagyon elhanyagolt lett. 1998.-ban a Mecseki Erdészeti Zrt. megvásárolta a MÁV-tól a romos épületet és 1999.-ben felújítatta. A felső szinten pályamesteri szolgálati lakást, míg alul kisvasúti és erdészettörténeti múzeumot hozott létre. A környezet szépen parkosítva lett és a gyerekek szórakoztatását biztosító játszótér lett kialakítva.

 

Ajánló:


()

KÉPEK:

Címke, #hashtag, keresési segítség:

tblatadatlap látnivaló látnivalók turisztikai attrakció túra turista turizmus ország magyarország hungary almamellék baranya bar. tbnincsfoto gps koord koordináta gpskoordináta pozíció földrajzi hely hol van tbvankoordinata tbvanmegkozelites tbvanleiras tbkulterulet külterület településen kívül távol mellett

Látnivaló megosztása: