TÚRABÁZIS.hu

Hunyad-oromtól a Gellért-hegyig

Archívum, nem frissül ! Mielőtt útnak indulsz, az aktuális információkért minden esetben keresd fel a mozgalmat kiíró szervezet weboldalát !

Mozgalom adatai

fénykép helye
Túra azonosító (ID):
TBT-166
Túra(mozgalom) név:
Hunyad-oromtól a Gellért-hegyig (HuGe)
Típus:

Teljesítés módja (szakág):

Teljesítési forma:

Kapcsolódó szervező(k):
Útvonalkövetők Klubja (Hevér Gábor)

Túramozgalom kiírása:

A túramozgalom célja: túraajánlatot nyújtani a Budai-hegység délkeleti részén egy kevésbé ismert túraútvonalon, melynek több pontjáról szép kilátás nyílik a fővárosra és környékére, továbbá bemutatni az útvonalon található látnivalókat, nevezetességeket. A túramozgalomban bárki részt vehet saját felelősségére, kártérítés semmilyen jogcímen nem igényelhető. A túra időkorlátozás nélkül teljesíthető, akár több részletben is, de praktikusan egy nap alatt. Az útvonalat a leírt irányban célszerű végigjárni, a tájékozódás egyes szakaszokon még így sem egyszerű. A résztvevőknek saját igazolólappal (utolsó két oldal) kell rendelkezniük, és az útvonal végigjárása során a leírásban (is) felsorolt 20 ellenőrzőponton kell az igazolólapon feltett kérdésekre írásban válaszolni vagy bélyegeztetni. A túra bejárásához sokat segíthet a Budai-hegység turistatérképe és egy Budapest várostérkép.

Túramozgalom útvonala:

A túra útvonala:

Szent János Kórház - Kútvölgyi lejtő - Virányos-dűlő - Kútvölgyi út - Járőr utca - Kis-szikla - Hunyad-orom - Zugliget - Tündér-szikla - Tündér-hegy - János-hegyi-nyereg - Disznófői-hegytető - Anna-rét - Normafa - Széchenyi-hegy - Táboros-hegy - Rácz Aladár köz - Hóvirág út - Farkasréti temető - Hegyalja út - Dayka Gábor utca - Antónia lépcső - Fátra tér - Meredek utca - Tájék utca - Korompai utca - Meredek utca - Sion lépcső - Kálló esperes utca - BAH-csomópont - Hegyalja út - Otthon utca - Avar utca - Gellért-hegyi-nyereg - Somlói út - Gyula utca - Mihály utca - Gellért-hegyi víztározó - Orom utca - Gellért-hegy - Szabadság-szobor - Szabó Dezső sétány - Pipacs utca - Minerva utca - Somlói út - Somlói lépcső - Ménesi út - Kollégium lépcső - Villányi út - Feneketlen-tó - Szabolcska Mihály utca - Fehérvári út - Váli utca - Siroki utca - Karinthy Frigyes út - Egry József utca - Stoczek József utca - Bertalan Lajos utca (16.)

Teljesítés feltételei, igazolása, díjazások:

A teljesítés után a kitöltött igazolólapokat a szervező címére kell eljuttatni (Hevér Gábor, 1111 Budapest, Bertalan Lajos utca 16. IV. em. 3, heverg@freemail.hu) személyesen vagy postai úton (megcímzett és felbélyegzett válaszboríték), valamint a díjazás éppen aktuális árának társaságában. A sikeres teljesítők emléklapot és a teljesítés számától függően változó mintázatú kitűzőt kapnak (a túra többször is teljesíthető).

A díjazás ára: Jelenleg (2005) a többi UKK-os mozgalomhoz hasonlóan 300 Ft, vagy 200 Ft + megcímzett, felbélyegzett válaszboríték (A6-os is lehet).

További információ források:

Az útvonal leírása:

Túránkat a Szent János Kórház főbejáratánál kezdjük. Ne felejtsünk el válaszolni igazolásként a feltett kérdésre! A kapu elől a Hűvösvölgyi út felé indulunk el, és elhaladunk a Bonbon cukrászda előtt. Az úttesten nem megyünk át, hanem balra fordulunk és a kórház kőkerítése mentén indulunk el a Kútvölgyi lejtőn felfelé. 540 m múlva elérjük a Kútvölgyi utat, itt egyenesen megyünk tovább. 320 m után a fenyőfáknál balra fordulunk, továbbra is a Kútvölgyi úton. Óvatosan haladjunk, mert bár a forgalom gyér, egy szakaszon nincsen járda. Mellőzzük a Zirzen Janka utca kezdetét, és rövidesen, a György Aladár utca keresztezése előtt az út jobb oldalán egy trafóházat találunk. Ez az 1. ellenőrzőpont (Virányos-dűlő).

A kereszteződés után balra egy bolt található. A Kútvölgyi út éles jobbos kanyarulata (balra játszótér), illetve a buszmegálló után féljobbra térünk le a Járőr utcába. Az utca végén lévő szalagkorláttól erdei ösvényeken megyünk tovább, az út a vékonyabb törzsű fákra ragasztott fehér szigetelőszalagokkal van ezen a szakaszon megerősítve. Ez a Kis-szikláig vezet, ami a 2. ellenőrzőpont.

Tovább oldalazva az ösvényen egy ligetes részre,majd 140 m múlva egy szép kilátópontra jutunk. Szemben látható a Tündér-szikla és a János-hegy, de mi itt balra forulunk, és rendkívül meredek ösvényen felmászunk a Hunyad-orom 349 m magas tetejére, a 3. ellenőrzőpontra.

A határjeltől jobbra indulunk el, át a tisztáson, majd a viszonylag meredeken szerpentinező úton érünk le a Zugligetbe, az egykori villamosvégállomás feletti parkolóhoz. Itt a Csermely úton jobbra teszünk meg 50 m-t, majd balra átkelünk a hídon és megérkezünk a 4. ellenőrzőpontra (Zugliget).

A híd után jobbra letérünk a műútról és az egykori kőkapun át egy erdei gyalogúton emelkedőbe kezdünk. A szerpentinező sétaúton felfelé haladva érintjük a Remete-sziklákat, és 340 m múltán elérjük a Z és Z körséta jelzést, azok hajtűkanyarjában. Itt a gerinc közelében kapaszkodunk meredeken felfelé, majd a balra térő Z jelzéseket elhagyva, jobbra, meredek lépcsősoron folytatjuk a hegymászást. 80 m múlva elérjük az 5. ellenőrzőpontot, a Tündér-sziklát.

Továbbra is felfelé haladunk a lépcsőkön, miközben balról visszacsatlakozik a Z körséta jelzés. Felérünk a Tündér-hegy tetejére, ahonnan enyhe lejtő visz a János-hegyi műútig. Itt végleg elbúcsúzunk a Z körséta jelzéstől. Keresztezve a műutat a tőlünk jobbra látható kőbánya peremén vezető, kezdetben fakorláttal védett meredek úton kapaszkodunk tovább felfelé. Később erdőbe érünk, ahol itt-ott megtaláljuk a régi P jelzéseket. Felérkezünk a János-hegyi nyeregbe, a libegő felső végállomásához, amely egyben a 6. ellenőrzőpont.

Miután kifújtuk magunkat (a nehezén már túlvagyunk) balra indulunk el, a műúttól balra lévő erdei gyalogúton. Az erdő szélén álló eligazítótábláról kaphatunk választ az ellenőrzőkérdésre. 120 m múlva az Y-elágazásban a K? jelzés balra tart, mi azonban továbbra is a műúttal párhuzamos erdei gyalogúton jutunk a 7. ellenőrzőpontra, a Disznófői-hegytetőre.

Elhaladunk a Budai Sport Hotel bejárata előtt, miközben ismét feltűnik a KC jelzés. Tovább haladunk a dombtetőn vezető sétaúton, majd 420 m elteltével a K körséta balra lekanyarodik. Mi azonban irányváltoztatás nélkül folytatjuk utunkat, miközben balról erdei játszótér, aztán az Anna-rét, jobbról pedig a tanösvény ismertető táblái kísérnek (helyenként a régi PA jelzés látszik). Elérjük a Normafát, túránk 8. ellenőrzőpontját, az út jobb oldalán található emlékművet, amit a Budapesti Művész és Opera Sportkör állított fel (közelében két másik dombormű).

Az úton továbbindulva a rétesárusító után a panorámát ismertető bronzmakettnél letérünk az alsó, Z jelzésű útra. Ezen haladunk tovább, egészen a Széchenyi-hegyig. Közben elérjük az Eötvös utat, elsétálunk az Olimpia szálló és az autóparkoló mellett. A parkoló mögött elhagyjuk az Eötvös utat és jobbra fordulva a nyomóskút mellett a kisvasút pályája és a Hegyhát út között vezető, azokkal párhuzamos gyalogútra térünk. Amikor elfogy, a Hegyhát úton folytatjuk a gyaloglást a 9. ellenőrzőpontig, a Gyermekvasút Széchenyi-hegyi végállomásáig.

Az állomást elhagyva immáron ZA jelzésen megyünk tovább. 150 m múlva derékszögben jobbra fordulunk és a ligetes területen mindig a legkitaposottabb úton megyünk tovább. 560 m megtételével elágazáshoz érünk, a jobbra tartó ZA jelzésről balra, Z+ jelzésre térünk. Továbbra is eddigi irányunkat tartva mindig a leghasználtabb ösvényt kövessük az erdő széléig. Itt aztán ismét feltűnnek a frissen felújított Z+ jelzések, amelyek meredek erdei ösvényen, később emeletes házak között levezetnek az 53-as autóbusz Rácz Aladár úti végállomásáig.

A fordulótól a Hóvirág utcán haladunk lefelé 180 m-t a Hó utcáig. Itt balra térve a telefonfülke előtt a kertkapun belépünk a Farkasréti temetőbe. Itt jobbra megpillantjuk a 10. ellenőrzőpontot, egy feltűnő fekete sírkövet.

A temetőben könnyen eltéveszthetjük az útvonalat, ezért figyelmesen olvassuk az útleírást! A pontról a széles, aszfaltozott úton haladunk egy barna fabódéig. A műút itt jobbra fordul de mi azt elhagyva egyenesen megyünk tovább a keskeny fasorban. A közeli gyűjtőkosár mellett egy bal-jobb kanyarkombinációval küzdünk le egy meredek tereplépcsőt. Elérve egy műutat balra fordulunk és kijutunk a Denevér útra. A szemközti kiskapun belépünk az alsó temetőkertbe. Itt eleinte jobból urnákkal teli kőfalak mellett haladunk, majd a 26/A táblánál tovább egyenesen, Gruber Károly sírja mellett. A következő kereszteződésben Kövedi András sírjánál jobbra forulunk, majd a Möller család sírjánál balra. A következő kereszteződésben (balra a keresztút előtt törött korsó alakú sírkő) egyenesen, aztán a fenyvesnél féljobbra. Dr. Kmety Károly sírjánál félbalra térünk a fasorban vezető műúton és elérjük a Feszület köröndöt. Az úttól balra látszik Buzáth János sírja, itt jobbra, majd balra tartva leereszkedünk a dombról. Egy kis kápolna mellett érjük el a széles műutat egy Y-elágazásnál, ahol jobbra fordulva elérjük a Farkasréti temető főbejáratát (11. ellenőrzőpont). A kapun kilépve, balra a kerítésbe kovácsolva olvashatjuk a kérdésre a választ.

A szomorú hangulatú területet elhagyva átkelünk a jelzőlámpánál a Németvölgyi úton, és az itt kezdődő Hegyalja út jobb oldali járdáján folytatjuk a túrát. A zöldséges előtt elhaladva jobbra fordulunk a Dayka Gábor utcába. 210 m-t megtéve a 87-es házszámnál a garázsok mellett balra fordulunk az Antónia lépcsőre. Lépcsőt ne is keressünk, a villanyoszlopok mentén kell felkapaszkodni a meredek, füves ösvényen. A Hermánd utca keresztezése után már jóval lankásabb szekérúton emelkedünk tovább a Fátra téri pihenőig, ahonnan gyönyörű panoráma tárul elénk. Miután kipihentük magunkat, jobbra fordulunk és a konténer mellett kezdődő lépcsősoron sétálunk le a Meredek utcára. Itt jobbra fordulunk és az utca nevével ellentétben vízszintesen megyünk 210 m-t egy útvilláig. Itt az elektromos szekrény mellett jobbra, a lankásan emelkedő Tájék utcába térünk. Az utcában 140 m-t megtéve érjük el a 12. ellenőrzőpontot, a Sas-hegyet

Az igazolást követően balra fordulva ismét elérjük a Meredek utcát. Ezen jobbra fordulva megyünk 170 m-t a Sion lépcsőig. Elérve a Hegyalja utat a jelzőlámpánál átkelünk az úttest túloldalára, ahol jobbra fordulva (balra csemege üzlet) a húsbolt, valamint a buszmegálló érintésével 130 m-t megyünk. Itt balra fordulunk a 12%-os lejtésű Kálló esperes útjára, így érjük el a végén ismét a Hegyalja úttal egyesülve a BAH csomópontot. Itt jobbra átkelve az úttesten, majd balra fordulva elhaladunk a benzinkút előtt (13. ellenőrzőpont).

A BAH csomópontban összesen 7 jelzőlámpás gyalogos átkelőhelyen kell átvergődnünk, hogy elérjük utunk és a Hegyalja út folytatását. Ha ez sikerült, tovább megyünk a Hegyalja út jobb oldalán, majd egy buszmegállót elhagyva a következő lépcsősoron jobbra felkanyarodunk az Otthon utcába. A közeli útvillában balra tartunk élvezve a jobbra, a Sas-hegyre nyíló panorámát. Továbbra is az Otthon utcában közeledünk otthonunk felé. Az Avar utcához érve jobbra tartva érjük el a Gellért-hegyi-nyerget, túránk 14. ellenőrzőpontját.

A válasz feljegyzése után a garázsajtók előtt balra fordulunk, és a szemközti 31 fokú lépcsőn felmászunk a Somlói útra. 170 m-t követően az útvillában balra térünk a Mihály utcába. A lépcsősor előtt ismét balra fordulunk és továbbra is a Mihály utcában megyünk 400 m-t a Sánc utcáig. Az utcát keresztezve a szemközti parkban a márványlapokkal kirakott úton sétálunk a Pest és Buda összetartozását szimbolizáló, bronzból készült makettig. Itt balra a lépcsősoron leereszkedünk az eggyel alattunk lévő teraszra, melyen jobbra tartva elérjük a 15. ellenőrzőpontot, a Gellért-hegyi víztározót.

A pontról jobbra indulunk el és a közeli játszótér mellett felkapaszkodunk az Orom utcára. Az utcában, majd annak folytatásán megyünk 340 m-t egy jobbra kezdődő lépcsősorig. A parkerdőben haladva egy jobb-bal-jobb kanyarkombinációval érjük el azt a meredek lépcsősort, amely felvezet bennünket a Citadella sétányra. Ezen balra fordulunk és a szép kilátásban gyönyörködve sétálunk a Szabadság-szoborhoz, amely a túra 16. ellenőrzőpontja.

A szobortól jobbra, meredek lépcsősoron ereszkedünk le. Mindig a „leglépcsősebb” utat választva ereszkedünk a második elágazásig, a piros padokig lefelé. Itt, a pihenőhelynél élesen jobbra fordulunk és az aszfaltozott sétaúton ereszkedünk le a Szabó Dezső sétányhoz. A szobrokkal díszített rét alsó szélén enyhén (!) balra fordulva indulunk tovább a Rezeda utcán. A zöld kertkapu előtt balra fordulunk és hangulatos, macskaköves lépcsősoron ereszkedünk le a Pipacs utcában a Minerva utcához. Itt élesen jobbra fordulunk és az emelkedőkkel és lejtőkkel tarkított Minerva utcában haladunk a Kelenhegyi út kanyarulatáig 370 m-t. Mi szemben, lefelé a Somlói úton indulunk tovább, de csak rövid ideig, mivel hamarosan a piros postaláda mögött balra lekanyarodunk a Somlói lépcsőre. A Ménesi úthoz érve utunk enyhén megtörik, itt jobbra pillantva megtaláljuk a lépcsősor folytatását. A Kollégium lépcsőn ereszkedünk le a Villányi úthoz, ahol átkelünk az út túloldalára, és jobbra fordulva a télen fedett teniszpályák mellett teszünk meg 170 m-t. A jobbra látható templommal szemben balra letérünk a Feneketlen-tó partján húzódó sétaútra. A tópartról 140 m múlva balra felkanyarodunk a 17. ellenőrzőponthoz, Bartók Béla bronz szobrához.

A továbbiakban balra tartva átkelünk a jelzőlámpás átkelőnél a Bartók Béla úton, és egyenesen továbbhaladva a Szabolcska Mihály utcában folytatjuk a túrát. Szemközt már látszik a rendelőintézet emeletes épülete. Átkelünk a Fehérvári úton, és balra fordulva elhaladunk a gyermekorvosi rendelő bejárata, valamint a Váli utcai iskola épülete előtt. A Váli utcához érve jobbra kanyarodunk, érintjük a 6-os villamos leszállóhelyét, majd az első balra ágazó utcába, a Siroki utcába fordulunk a Mini ABC előtt. Megérkeztünk a túra 18. ellenőrzőpontjához, a Siroki utcai óvodához.

A Siroki utca fölvezet bennünket a Karinthy Frigyes útra, ahol érintjük a 3-as és 53-as buszok végállomását, majd a Bercsényi utca jelzőlámpájánál átkelünk a bal oldalra. Továbbra is a Karinthy Frigyes úton haladunk, keresztezve a Budafoki utat, 340 m erejéig, amikor is a La Manche vendéglő előtt a pékségnél balra fordulunk az Egry József utcába. A balra látható általános iskola falán, a következő utcasarkon domborművet találunk, ez túránk 19. ellenőrzőpontja

Az iskola bejáratánál balra fordulunk a Stoczek utcába, miközben jobbra a BME épületeit láthatjuk. 270 m-t követően elérjük a Bertalan Lajos utcát, ahol balra fordulunk. Elhaladunk az étterem és a bekerített parkoló előtt és 100 m-t megtéve a két kőgolyó között fellépünk a 16-os számú ház bejáratához, ami az utolsó, 20. ellenőrzőpont.

Szerencsés esetben (előzetes egyeztetéssel) itt helyben le tudjuk adni az igazolólapot, vagy ha sikerül bejutni az épületbe, a felső sorban a 3. postaládába helyezzük el az igazolólapot, a megcímzett és felbélyegzett válaszborítékkal együtt!